Alla inlägg under november 2008

Av Liza - 26 november 2008 23:36

Vi tog en sväng runt strandpromenaden vid Sundby Park, jag Johan, Emma och Jorik. Han var pigg och nyfiken hela vägen, lite fundersam över bron som vi skulle gå över, men matte gick först, då måste den ju hålla för en 535 panner tung nordis också??? Det låter ju rimligt......Det fanns en massa gott käk längs den här underbara vägen, så det var säkert värt besväret att gå ut på kvällskanten.

Ovanlig syn det här, hela munnen full.........


Tyvärr väldigt suddig bild, men det är Mälaren och Strängnäs centrum i bakgrunden.

Av Liza - 26 november 2008 16:56

Vi var ute och gick em kvällspromenad genom Sundby Park i går kväll med Jorik. Han var nyfiken på allt nytt omkring honom, lugn och fin. Det ända som han reagerade på var när han klev på ett stort brunnslock och det lät för mycket (broddad och allt...) Då klev han snabbt av. Vi tänker gå en sväng ikväll också, för jag jobbar sent och hinner inte rida OCH umgås med familjen. Jag tar med alla ut på en promenix istället :-)


Hämtade ut hästpasset igår också! Mycket intressant ang Joriks stamtavla. Jag visste att han hade en välpremierad fader, men jag visste tydligen inte så mycket om han mors förfäder. Det var rikskändisar det också. Kul!!

Av Liza - 25 november 2008 13:42

Nu så är Jorik skodd runt om, med snösulor och broddad runt om. Om Kung Bore vill så kan han släppa ner mer snö nu, vi är beredda:-)

Han var så duktig när "hovis" höll på med honom, la sitt stora huvud i famnen på mig, och det väger nästan ingenting:-) Sista hoven, då började han bli trött på att behöva utsättas för manikyr, det ska klippas och det ska filas......trots sina flätor så är han ju kille........och lite skit under naglarna ingår väl då......

Av Liza - 24 november 2008 15:34

Jag hade utsläppet i morse och vid Lillebrors hage, endast någon meter från Lillebror själv, så stod det en räv och tittade på honom och mig. Jättefin räv som inte verkade nämnvärt rädd heller!


Tänkte då jobba Jorik på fältet idag utanför stallet, men det gick inte helt bra. Det blev värsta styltorna under framhovarna, där han har skor. Han snubblade och tappade balansen så jag travade endast lite grann, men både han och jag var sugna på att galoppera, men tyvärr......Det blev istället en hel del serpentivsvängar för att lösgöra honom och STORA volter i trav. Han lyssnade väldigt bra, och var mjuk och följsam. Nya bettet och bröstan verkar fungera bra.....

Av Liza - 23 november 2008 16:56

Efter gårdagens strapatser så bestämde jag mig för att inhadla en ny brösta idag. Vill inte vänta till nästan helg när det är "Globen Horse Show".

Ut i hagen med måttbandet och mätte Jorik högt och lågt, han funderade nog......

Sen upp till Skärholmen med Johan. Nu är han invigd i "det innersta" i hästvärlden, det vill säga HÖÖKS. Hittade på en fin brösta (med strasstenar, men vad tusan, Jorik har flätor också:-)) OCH ett litet nytt bett, varför inte?

Ett tvådelat eggbett med mässingrullar för att gymnastisera tungan :-).....Han har haft det förr och tyckte om det då.....

Det blev alltså ingen ridning idag, då jag hellre shoppade. Men i morgon, om det inte är storm som vädergudarna säger att det ska b bli, så får det bli ett motíonspass på fältet utanför stallet.

Av Liza - 22 november 2008 16:58

Att jag inte vågar ta med mig kameran och föreviga alla turer som jag gör till häst, det är lite synd. Vårat sällskap i dag var Frasse med husse Conny.

Frasse är en unghäst och testar lite saker, både nya och gamla saker. Jorik blev lite stressad och fundersam vissa gånger under turen, för han förstod inte vad det var som hände riktigt alla gånger. Men någort som ÄR otäckt, det är blåklädda män i vassen!! Japp, dom "börnar" man förbi, och förbi Frasse som säkert blev förvånad att ett kallblod kan springa så fort*S*.


Här var jag tvungen att gå en stund. Lite för halt att rida utan brodd bak.


Vid en större vattenpöl i skogen vägrade Frasse gå över och blev bångstyrig. MEN husse bestämmer. Punkt. Jag hoppade av Jorik för några mer rusningar orkade jag inte med och gick föst över vattnet med Jorik i släpåg. Efter lite kämpande, typ trädklättring odyl så kom Frasse över också. Nåväl, inne i skogen var vi lite osäkra på ridstigarna, så det blev bergsklättring, göra egna stigar, rakt nedför  etc, etc, etc*asg*

Den här ridturen är lite svår att beskriva, men sammanfattningsvis så kan jag säga att den var händelserik!*s*

Bilden här förevigar att vi har överlevt!*S*

"Vägde"/mätte Jorik efter ridturen = 538 kg!!! Inte undra på att sadeln åker bak vid bergsklättring, det finns ingen mage som håller emot längre, det blir till att köpa brösta på Globen nästa helg när det är "Globen Horse Show"!

Av Liza - 20 november 2008 19:58

Skruvade i ett par brodd idag för det är riktigt halt ute. Får tänka om ang att ha Jorik barfota, det funkar inte riktigt i det här området, för det är halt överrallt. Jag har haft tur förut, då jag kunnat rida in i skogen direkt och där har det varit bra underlag=barfotahäst. Det får helt enkelt bli till våren i stället. "Hovslagare" var Johan!!! Ja, han vill vara överrallt numera och det är riktigt kul!!

Kicki red ut barbacka på Jorik idag och mötte upp en kompis vid Åsbystallet, en liten islänning med blåa ögon. Dom hade haft galopprace på åkern och ingen ville tydligen sluta galoppera förutom tjejerna*S*

Jag  är impad över att dom kan galoppera barbacka, jag kan inte ens sitta still barbacka, då ramlar jag av*S* Nej, fötterna i stigbyglarna, det känns säkrats så, men det blir är väl en övningsfråga, får öva till sommaren i paddocken.


Av Liza - 19 november 2008 22:20

Jag är då åter på kurs i två dagar, igen, så kusen får "vila sig i form".*s*

Ev ska Kicki rida ut på honom i morgon, barbacka:-) men idag var hon visst sjuk, så vi får se.

Var i varje fall upp till stallet och gosade med honom ikväll, det kan jag inte vara utan:-), tur att vi bor så nära......

Johan har fått sköta grovgörat, mockat, bytt vatten, packat hö, glad att jag har honom och framförallt tycker han att det är kul, det trodde jag väl aldrig*S*

Presentation

Omröstning

Hur ofta läser Du min blogg?
 Jag följer den varje dag!
 Jag läser den då och då!
 Jag tittar in någon gång i veckan!
 Jag har aldrig varit här förut, halkade in bara...
 Jag kan tänka mig att börja följa bloggen frekvent!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Övrigt

bloggping

Hitta i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards