Alla inlägg under juli 2009

Av Liza - 31 juli 2009 19:55

Det blev en lång skrittrunda på ca 1 1/2 timme ute i skogen idag. Johan gick med som sällskap. Det var ypperligt väder, inte för varmt, inte nämnvärt mycke insekter heller. Väldig gemytligt faktiskt! Vid ett par tillfällen försökte Jorik vända hemåt när det kom en stig som var närmre hemåt än den vi gick på (som vanligt alltså) men idag var matte på hugget och fick tag i ena tygeln och vände runt honom på volt, ganska förvånad, för att sen gå efter Johan igen. Andra gången var han mer beredd på mig och var starkare den gången, men se, det var matte också, så även denna gång vann jag! Ha! Ska bli interssant och se när jag rider ut själv om han blir ännu starkare då eller försöker få av mig i nåt dike eller i nåt träd:-) Den som (över)lever får se!

Av Liza - 30 juli 2009 17:56

Idag var matte mycket trött och ställde in den tänkta skogsridningen. Det blev vila för oss båda. Jobba 12 timmars pass och sen tömköra eller rida tar på kratfterna. Det blev pedikyr för Jorik istället, vilket sker ganska ofta i och för sig då min hovslagare säger att det är bättre med lite och ofta istället för mycket och sällen. Det har också givit resultat, fötterna är jättefina, han är inte så öm längre, då också hovbenet har dragit sig uppåt mer nu. Det har gått ca fem månader sen skorna togs av och vi har tagit det lugnt och anpassat ridning efter Joriks förmåga. Men torrt i backen är det, så det blir till att smörja in fötterna med matolja dagligen just nu annars blir det små sprickor där lite smågrus fastnar......och det vill vi inte ha.....

Av Liza - 29 juli 2009 14:26

Det var inte helt lätt för Johan att plocka ut Jorik ur hagen idag. Kaggson skulle promt med ut! Båda var lite nerviga av någon anledning, så jag fick komma ut och mota bort Kaggson. Det visade sig att Vincent och Joulie var ute på en ridtur och Kaggson blev väl helt enklet nervös över att vi skulle sno Jorik också. Som tur var hann halvbloden komma tillbaka innan vi lämnade gården....

Återigen tömkörde vi Jorik. Vi tränade mycket övergångar, skritt till trav, trav till ökad trav etc etc. Jorik var mycket lyhörd och följsam, han gör alltid sitt bästa även om han är lite lat emellanåt:-) Johan tömkörde också, där ligger nivån på att hålla tömmar rätt, lätt kontakt med munnen och inte låta Jorik komma in för mycket i volten. Här övas också tempoväxlingar, skritt till trav och vice versa. Det blir bättre för varje gång!

Av Liza - 28 juli 2009 21:48

Jag tyckte det var dags för Johan att avancera lite i sin ridning. Nu har han nött runt i skritt och gjort halter i flera månader så det var dags för mer fart och fläkt!

 Vi började lite lätt med trav, jag fick springa bredvid, vi höll på tills Johan hittade rytmen och vågade släppa hornet:-) Vid det laget fick han börja styra själv också och det var inte helt enkelt tydligen, men, men det gick ju vägen i varje fall......Sen var det då dags för det stora att inträffa.....Galoppen. Återigen sprang jag bredvid, hade instruerat noggrant om galoppfattning, kyssljudet (Jorik är som bekant westerninriden och där kysser man igång hästen i galopp. Inte slätar av!) och bara följa med i rörelserna. och det gick alldeles utmärkt!! Jorik klarade av att galoppera trots att han var lite trött, Johan höll sig kvar och jag höll mig på benen! En stjärna i boken för Johan!


Själv hade jag dragit ut ett program, lätt dressyr, som Johan fick springa runt och instruera mig i. Första gången som jag ens försöker rida något sådant, kul var det, inte speciellt vackert utfört kanske, men Jorik höll i bra i arbetstraven, ganska jämt tempo överlag. Jag hoppade över galoppmomenten och pirutter(:-)) och skit, idag skulle vi bara nöta ridvägarna i programmet. Tycker även att Jorik hade lätt för att lära sig vägarna och var väldigt lyhörd på mina hjälper, även om han på slutet ville öka lite.

 Efter det så blev det lite galopp, han är fortfarande lite stel i högervarvet, bryter av fortare där än i vänster, det blir förhoppningsvis bättre med tömkörningen och stretchingen!

Av Liza - 27 juli 2009 10:11

Det blev premiär för Johan att tömköra Jorik i paddocken i Bråtorp idag. Dags för lite andra arbeten än bara ridning och en bra början att lära Johan tömköra, så kan han ta hand om kusen själv emellanåt. Jorik gick mjukt och fint, formade sig mer och mer efterhand, men det är dags för ett nytt inköp av tömkörningsprodukter. Antingen är dom på väg att gå sönder, har haft sakerna i flera år nu eller så är det för stort!

Även Johan fick till det efterhand, han gick i mjuk och fin form han med:-)

Han tyckte nog det var lite jobbigt med dom långa tömmarna, och höll på att linda in sig emellanåt. Men övning ger färdighet, så det är bara på det igen i veckan.

Hemma väntades stretching och en havrehink vilket Jorik inte tackar nej till! Han tycker stretchingen är skön och lyfter upp benen innan jag ber om det:-)

Av Liza - 26 juli 2009 20:51

Efter några dagars vila av olika anledningar så var det dags att motionera ordentligt, inte bara skrittrundor i skogen, men det har varit så hemskt mycket ohyra så det är inte kul vare sig för häst eller människa att vistats där ute!!

Emma värmde upp i paddocken, sen var det bara för mig att kliva upp och tuta och köra. Lyxigt! Jag kände på honom lite grann också, det klassiska volterna, halterna innan trav och galopp. jag upplevde Jorik som att han helst hade fått stå kvar i den "nya" hagen med mycket gräs i

 

där han stått i två dagar, istället för att behöva klä ut sig och till råga på allt behöva springa också!! Han var sååå slöööööö...............matte fick jobba satan för att han ens skulle öka i traven.

 Fötterna är jättefina på honom, han var inte flåsig, inte svettig, utan bara sååååå laaat idag. Men, westerntyglarna är ju inte långa utan orsak. Har man inte ett litet spö får man helt enkelt ta tygeln och daska lite lätt på rumpan en gång, sen behöver man bara visa den, och OJ, så pigga vi blev, jättepigga faktiskt!

Det blev en del trav och galopparbete och Emma avslutade det hela med att för första gången galoppera barbacka på honom. Jätteduktig, satt kvar utan problem!

Av Liza - 21 juli 2009 21:37

Även idag blev det en skrittrunda och Emma red barbacka. Det blev trav för Emma, Jorik och Johans räkning i galoppbacken. Hoppade över ett litet hinder i skogen också, impad över att Emma sitter kvar. Jorik själv djupdök i en grästuva, tyckte väl att han gjort sig förtjänt utav den efter den enorma påfrestning han precis blivit utsatt för.

På hemmaplan glider Emma av Jorik på baken!

Av Liza - 20 juli 2009 01:25

Emma red barbacka i ca 2 timmar idag. Hon hoppade upp på Joriks rygg och han stod snällt och väntade! Själv fick jag snällt gå bredvid. Stundtals fick jag även springa, när ekipaget behaga vilja trava. Det gick inte helt bra, för jag tappade byxorna, som har blivit förstora och det är jobbigt att hålla upp dom med ena handen och i grimskaftet med den andra under den enorma hastighet jag kommer upp i!

Inte mycket ohyra i skogen idag, vilket var jätteskönt att slippa behöva slå ihjäl. Vi mötte även två stycken superjoggare bland träden, en som kom bakifrån och en framifrån, Jorik orkade inte reagera på det utan gick på som vanligt. Han har sänkt sin gard mer och mer under sommaren och tycker inta att alla människor är så läbbiga längre. Dom bästa är dom som pratar medans man möter dom, då är det faktiskt ganska ok.

Under ridturen hade Emma en del gymnatsövningar på Joriks rygg, kan inte exakt beskriva i ord vad som försig gick på hans rygg, men det verkade funka i vaje fall och i vanlig ordning så brydde han sig inte!

Presentation

Omröstning

Hur ofta läser Du min blogg?
 Jag följer den varje dag!
 Jag läser den då och då!
 Jag tittar in någon gång i veckan!
 Jag har aldrig varit här förut, halkade in bara...
 Jag kan tänka mig att börja följa bloggen frekvent!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Övrigt

bloggping

Hitta i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards