Alla inlägg under april 2009

Av Liza - 27 april 2009 17:02

 En ombyggd garderob blev boendet för chillorna. Prinsessan racer runt hej vilt på kvällarna, medans Grimar tar det lugnare.

Av Liza - 27 april 2009 13:59

Vi skulle ut på en ny runda idag bakom stallet, vi har gått där en gång förut. Men idag hittade vi inte stigen utan gick i nån sumpmark blandat med ett kalhygge. Idag kom då Joriks riktiga gamla jag fram, han skulle hem hela tiden, det var väl för att jag var så osäker på vägen, och stallet är Joriks borg. Så det blev till att sitta av och sitta upp fyra-fem gånger så han inte skulle gå hem. Det var kanske inte helt genomtänkt att ha på sig polotröja och vindjacka i sånt här läge, plus att det är över 20 grader ute.

Nåväl, vi kom runt till slut, matte tröttare än Jorik, ser det som bra motion för mig, ingen dag är den andra lik!

Vi hade lite pedikyr när vi kom hem, så nu är han fin om fötterna igen.

Hagen är öppnad till en lika stor hage till, där det finns lite betesmark så där går "grabbsen" och käkar och njuter om dagarna. Dom har det bra dom!

Av Liza - 23 april 2009 10:59

Den här veckan blir det ingen ridning what so ever.......matte jobbar fem kvällar den här veckan och orkar helt enkelt inte. Återigen funderar jag på att bli arbetslös eller lyxhustru, men förutsettningarna för varken det ena eller det andra finns inte. A-kassan är ursusel, (om man ens får någon idag) och gifte jag mig rikt, nej, det var av kärlek, så kusen får stå och vila helt enkelt!:-)

Jösses vad han fäller, kan få ihop en hel shettis i bara päls varje gång jag borstar. Snart dags för en total makeover, vill säga tvätt av hästens kropp, och sen tvätt av man och svans, det är en historia för sig, bara det tar en-två timmar, han har enorma mängder tagel blir man varse om då!

Av Liza - 19 april 2009 21:04

Ett fotokollage på chillorna Grimar och Prinsessan dryga halvåret och Ricky, vår kanin som är av rasen hermelin och har funnits hos oss i 6 år!

Av Liza - 19 april 2009 20:17

Idag Idag var det övning igen av olika slag/nivå för samtliga ryttare! Emma övade halter och fick till det ett flertal gånger. Jag själv jobbade på halter, trav till skritt, galopp till trav med mjukare övergångar och det blir lite bättre för var gång. Vi red även några ridvägar som snett igenom i jogg och Jorik var riktigt duktig hela vägen runt, samma tempo hela tiden, det var som att flyta fram:-)

Johan vill inte längre ha mig med sig, utan jag blev förpassad till sidan av banan. Kan själv!: sa han och red iväg. Jag är måttligt imponerad över hur pass tuff han är likväl över hur tålmodig Jorik är som tillåter alla slags ryttare på ryggen och inte beter sig, utan lugnt trampar på.

Här är ägarna till världens goaste nordsvensk!


Av Liza - 18 april 2009 21:00


Något verkligen stort har inträffat idag! För första gången har jag ridit barbacka och jag var hur nervös som helst! Emma red först på Jorik och en bit in i skogen så tyckte jag att en stor mossbeklädd sten var lämplig att kliva upp ifrån, så jag stannar Jorik där och låter Emma kliva av, som halkar på mossan och ramlar under hästen. Det ser helt dråpligt ut, men Jorik står helt lugnt kvar och tur är väl det. sen ska då jag upp, vig som ett kassaskåp försöker jag slänga upp benet som hamnar på halva Joriks rygg, därefter får Johan stå på andra sidan och dra upp mig i lodrätt läge. Jag är inte helt tuff nu, fy vad vingligt utan sadel, inget att hålla balansen i. Svårt att få fram ett leende i det här läget på kortet. Men jag red en bra sväng i skogen där min 12 åriga dotter ledde oss som nån slags ridskoleverksamhet:-) Men nu är det gjort. Jag klarade av flera minuter över stock och sten!

 

Av Liza - 14 april 2009 13:24

Dags för en skrittrunda i Åsbyskogarna idag, det har varit en hel del arbete i paddocken sista tiden och vi behöver omväxling nu. Den skogsturen har vi ridit åtskilliga gånger, men upp på höjden,nära Tynäs, så fick Jorik välja väg och det blev en helt ny runda till att börja med. Det är väldigt lerigt och vått i skogen nu och med det kommer det breda vattenfyllda diken som vi fick hoppa över. Jag var inte riktigt beredd på det och fick hornet i magen:-) Nästa gång får jag komma ihåg att hålla mig i det istället.

Vi kom till slut ut på stubbåkern mellan Sundbystallet och Åsby där vi övade halter och Jorik är vaken och med.

Lite otäckt tyckte han att det var när vi gick förbi en liten grävmaskin  vid ett boningshus som körde skopan i en sten, och travade iväg några steg, men saktade av snart. Väl hemma så blev det lite snacks i form av hö och vatten!

Här stannar måttbandet allt som oftast. Kallas väl trivselvikt då;-)

Av Liza - 13 april 2009 17:07

Från att ha varit livrädd för hästar så styr Johan runt 524 kg kuse själv och här är bildbeviset för detta! Och han är en duktig elev, villig att lära och säger aldrig emot:-)

Filmsekvens på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=kpCBjXqcdWc


Efter ridturen blev Jorik svettig och svampades av och blev ren

 och fin för att sekunden senare förstöra vårt arbete: http://www.youtube.com/watch?v=EFi80NHtLug

Presentation

Omröstning

Hur ofta läser Du min blogg?
 Jag följer den varje dag!
 Jag läser den då och då!
 Jag tittar in någon gång i veckan!
 Jag har aldrig varit här förut, halkade in bara...
 Jag kan tänka mig att börja följa bloggen frekvent!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Övrigt

bloggping

Hitta i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards